SKRIVET: 2010-09-15, kl 20:46:47 | PUBLICERAT I: Allmänt

i'm dying over here.

Hej och hå började 8 slutade kvart över 4.
Lyckades hinna med bussen så jag var hemma halv 5. Sen dess, tog lite middag i mellan åt...har jag suttit med läxa hela eftermiddagen/kvällen?! Jag har flera saker som vi fick idag! som ska vara klart tills på fredag. I morgon skulle bli första träningen på en veckan men så bli det nog inte...är sjukt trött, snoret börjar rinna igen.

Hinner inte med livet och skolan har typ precis börjat. Många lärare tycker det är bättre att vi gör läxor på lektionen, alltså att vi jobbar på bra så vi slipper göra det hemma. Men vissa bombar på som om man inte hade något liv alls.
Jag går på Barn- och Fritid. Kanske inte plugg pogrammet. Men jag måste säga att vi har andra svåra ämnen som andra pogram inte har. Vi har psykologi i tvåan, läser massa BF ämnen som ingen på skolan har. Nu har t.ex en kurs som heter Fritidskunskap. Där har vi börjat med att prata om våran fritid. Vad gör vi? Vi har även fått skriva vad vi ungefär gör på fritiden(när man inte går i skolan, jobb), som en dagbok.
Fritiden ska man själv få bestämma över. Om man vill hålla på med någon aktivitet eller bara vara med kompisar. Att räkna matte eller skriva långa romaner om naturkunskap är inte något man väljer att göra på sin fritid. Man är tvungen. Och det tycker jag är fel. Om man går i skolan så länge som vi gör på Onsdagar tycker jag att läxor och skolarbete ska vara klart. Och det ska man få lämna på skolan och få ha sin fritid för sig själv! Om man nu lär ut och till o med har ett ämne som handlar om detta borde man ju förstå. Våran lärare sa att skolan räknas inte som fritid och inte jobb heller. Om man nu tar med sig läxor hem för man måste. Då är det ju som att ta med jobbet hem.

Och igår när vi hade föräldramöte var våran rektor där och han sa att han ser skolan som ett jobb. Man kommer dit, gör det man ska och går hem. Det är de vi blir "betalda" för och det som är skolan. Den icke fria tiden.

Vad tycker ni min sjukt långa text? Håller ni med? Eller är det bara löjliga tankar?



KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

NAMN Spara info?

E-POST (publiceras ej)

URL

Kommentar: